Pengikut Setia

DawooZ:Tutorial SimPle tapi untuk ProBlogger sahaja.

Wah....This jumaat...Tadi aku sembahyang jumaat kat Kampung Pulau Melayu,Miri Sarawak.For information sesiapa 'biak' Miri leh la bersembahyang Jumaat di Masjid Kampung Pulau Melayu yang baru diistiyarkan boleh menjalankan sembahyang Jumaat dan telah dinaiktarafkan daripada 'Surau' kepada 'Masjid'.Itu sahaja untuk maklumat kamu orang.

Sebenarnya aku bukan hendak bercakap pasal keagamaan namun aku akan bercakap sedikit sebanyak tentang teknikali pembangunan blog untuk blogspot.com.Aku akan tunjukkan korang langkah yang mudah lagi senang sahaja.Just copy&paste sahaja.(sememangnya copy n paste adalah adik beradik sejak azali lagi :Dhehe...).

Aku rasa korang tidak perlu pengetahuan yang mendalam(deeply) dalam mengedit blog berasaskan Blogspot.com sahaja.Cukup sekadar pengetahuan HTML yang amat mudah dan pandai berbahasa inggeris.

Ok...Aku akan cakap tentang sesuatu yang amat mudah...
Aku nak korang tengok gambar yang tidak berapa jelas untuk ditengok bukan?Ya,Ini adalah navbar yang ada kat blog paparan utama blog anda.Navbar ini sebenarnya boleh di'singkir'kan hanya dengan beberapa langkah yang amat mudah dalam masa 10 minit.Ya..10 minit sahaja,aku pastikan ianya 10 minit sahaja.Kecualilah line Internet anda berada di tahap benggong.Ok...Mungkin anda agak keliru apa itu navbar bukan?Begini,aku terangkan lagi...korang klik blog syuxx(sebagai model bukan iklan commersial ya..hehe).Kemudian cuba anda lihat paparan kat atas sekali tetingkap firefox atau internet explorer anda iaitu kekotak itu.

Kekotak itu anda boleh buangkan dengan meletakkan satu ayat-ayat cinta bahasa komputer sahaja.Ya,semudah copy n paste sahaja.Ikuti sahaja langkah dalam tutorial aku ini korang tidak akan menyesal seumur hidup jika mahu.

Aku akan terangkan seringkas mungkin sahaja.Kalau tidak ada yang paham aku akan jelaskan dalam Yahoo Messenger atau chatbox.Itu sahaja.Kalau dah explain sampey 10 kali sekalipun anda tidak faham maka anda wajib digelarkan Benggang.maaf kalau kata-kata ini amat menyakitkan tetapi hakikat itu perlu diterima ok.

1stly,korang dipersilakan membuat 'dashboard' dengan menggunakan email dan password anda...

2nd,korang bila korang nampak sudah paparan dashboard korang perlu klik layout

3rd,korang perlu klik 'EDIT HTML'


4th,korang akan jumpa paparan seperti di bawah.
Selepas itu,korang hanya perlu copy n paste sahaja kod HTML di bawah yang berwarna merah yang diboldkanAnda taipkan lah ayat-ayat cinta bahasa computer seperti diatas dan letakkan di bahagian atas dalam ruangan edit html itu.

Selepas itu selesai,navbar itu akan hilang dengan sendirinya ok.Aku berikan korang contoh-contoh blog yang aku hilangkan navbar ok.

Contoh-contoh blog:
biznezprepaid
mymode
dawooz91
chronicle-of-dauz
dan ramai lagi yang aku akan tolong...

Okay..bagi sesiapa yang anda..anda..anda yang tidak tahu macam mana nak buang navbar ini,boleh panggil aku jika aku ada masa yang terluang dan kepada blogger yang pemalas bolehlah berikan aku ruang dan peluang,insyallah aku boleh hilangkan navbar anda.

Aku bukan nak memancing anda/kalian/engkau/dato-dato/mahupun hamba Allah untuk menghilangkan navbar ini.Aku berikan kelebihan jika membuang navbar ini.

Kelebihannya:

  • Blog korang ditahap selamat daripada dibanned
  • Menampakkan gaya blog anda lebih seperti profesional blogger atleast semi-problogger
  • Mengurangkan aktiviti spammer.Percayalah..
  • Menggalakkan anda lebih bersemangat untuk blogging
  • dan macam2 lagi.Luu fikirkanlah :D
Jika korang masih anda yang inginkan bantuan aku amat mudah tinggalkan sahaja ruangan chatbox itu.Dan aku harapkan korang akan credit to untuk post ini ya.
Ilmu adalah untuk dikongsi tanpa prejudis.Itu saja.

Nota Kaki:Harap-harap tutorial ini akan berguna kepada para blogger sekalian.Aku hanya kerdil untuk share sesuatu yang bukan bernilai emas :D

0 Response to "DawooZ:Tutorial SimPle tapi untuk ProBlogger sahaja."

Total Pageviews

Powered By Blogger